Senin, 04 Maret 2013

10 Kapal Layar Paling Mahal di Dunia

Sapa ada bot untuk rekreasi..Kalau ada nak pinjam p mancing...best ba lepak laut..tenang...teringin juga memiliki..p adakan daya tak mampu..kalau nak tau bot pesiaran mana yang paling mahal sila la baca...

10. Maltese Falcon
1.00 USD = 3.12600 MYR
Harga : RM515.7 juta
Ciri-ciri Malta Falcon yang menakjubkan adalah mempunyai loji kuasa besar untuk menggerakkannya, ia juga mempunyai tiga tiang dengan lima layar setiap semua yang dikawal secara elektronik, dan boleh digunakan dalam beberapa minit. Sebagai salah satu kapal-kapal layar belayar yang terbesar di dunia, kita tertanya-tanya apa yang di katakan oleh Dashiell Hammet. Bolehkah kapal $ 165 juta ini sebagai "barangan diperbuat daripada mimpi?"

9. Ecstasea
Harga : RM625.2 juta
Ia 282 kaki panjang, $ 200 juta Feadship - bermakna ia dibina sebagai satu usahasama antara dua firma limbungan kapal Belanda dan kejuruteraan maritim Belanda - awalnya harta orang berkuasa Russia Roman Abramovich. Dengan kelajuan maksimum 30 knot ini blazes bayi, dan dilengkapi dengan tema dalaman Asia. Namun, dia masih masih tidak mencukupi untuk Abramovich. Dia hanya dimiliki selama lima tahun sebelum dijual kepada orang lain, kononnya dermawan dan ahli perniagaan Sonja Zuckerman. Mudah datang, mudah pergi.

8. Al Salamah
Harga : RM625.2 juta
Kerabat DiRaja Timur Tengah suka untuk mendapat kesenangan hidup di akuatik mewah. Al Salamah Saudi Menteri Pertahanan Putera Sultan bin Abdul Aziz memiliki $ 200 juta kapal ini. Anak-anak kapal beliau seramai 96 orang untuk menjaga 82 bilik, 8 dek, bumbung kaca yang dipenuhi kolam renang, dan pawagam. Terdapat khabar angin yang kuat mengatakan kapal itu mengandungi hospital tetapi untuk mengesahkan apa rahsia di atas kapal 'megayacht' ini hampir mustahil, melainkan jika anda sebahagian daripada keluarga diraja Saudi.

7. Octopus
Harga : RM625.2 juta
Ini adalah kapal pengasas bersama Microsoft Paul Allen, 414-kaki panjang, bernilai $ 200 juta. Ia mempunyai dua buah helikopter, kolam, dua buah kapal selam untuk cari gali laut (satu walaupun jauh dikawal), dan hac garis air untuk beberapa jet ski.

6. Rising Sun
Harga : RM625.2 juta
Mempunyai 138 meter panjang dan dengan lebih 8,000 meter persegi ruang tinggal, Rising Sun begitu besar bahawa ia tidak boleh di labuh di pelabuhan biasa. Tag $ 200 juta harganya termasuk 82 bilik pada 5 tingkat, gimnasium, spa, sauna, teater filem dan bilik wain persendirian bawah tanah yang banyak. Ia juga mempunyai pad helikopter yang berfungsi sebagai gelanggang bola keranjang

5. Lady Moura
Harga : RM656.4 juta
Moura Lady meneruskan tradisi untuk memaparkan keanehan kekayaan laut dan keindahan Timur Tengah . Kapal layar $ 210 juta ini adalah harta Nasser al-Rashid, maestro kejuruteraan Arab Saudi dan rakan kepada keluarga diraja. Boleh dikatakan, Lady merupakan salah satu daripada kapal-kapal yang paling segi estetik, dengan pelbagai kebijaksanaan hac hidraulik berkuasa, tanjakan dan pintu yang menyembunyikan segala-galanya dan apa-apa jua yang mungkin sebaliknya pemupuk dengan 'feng shui' kapal. Secara ringkas, kapal layar Transformer (mainan tahun 1980-an kanak-kanak bertukar siri kartun bertukar siri filem dalam 2000-an) tanpa adegan pertempuran yang menggerunkan.

4. Al Mirqab
Harga : RM781.5 - RM937.8 juta
Jika anda berfikir nama Perdana Menteri Qatar Hamad bin Jassim bin Jaber Al Thani, adalah hal yg penting, begitu juga dengan kapalnya. Al Mirqab datang dengan pad lif pendaratan helikopter yang biasa dan pawagam, tetapi juga lima pangsapuri besar, lengkap dengan ruang tamu mereka sendiri. Keindahan ini bernilai antara $ 250 - $ 300 juta.

3. The Dubai
Harga : RM937.8 juta
Seperti Eclipse Abramovich yang melampaui batas, Sheikh Mohammed bin Rashid Al-Maktoum memiliki Dubai yang di bawah darinya. Kapal layar $ 300 juta itu, yang dinamakan bagi ibu negeri mewah di Timur Tengah di mana dia memegang pengaruh, hanya terpaksa menjadi lebih besar daripada kapal yang dimiliki oleh orang berkuasa Rusia itu. Apabila kapal layar telah disambungkan, pembuat kapal berasaskan UAE telah popular apabila idea seperti 'dek renang "pada buritan di garis air dan 'radar kotak hitam' di pengatur haluan. Seperti diramalkan, penambat Dubai di jeti telah dibina khas di sebuah pulau buatan manusia.

2. Eclipse
Harga : RM1.2 billion
Eclipse yang berharga $ 400 juta bukan kapal layar pertama jutawan Rusia, Roman Abramovich, dan ia bukan juga yang terakhirnya. Ia mempunyai sebuah kapal selam (sejak oligarki Rusia pun suka berpura-pura mereka adalah Kapten Nemo), pelbagai tab panas, dua kolam di mana satu yang bertukar kepada lantai bila dikeringkan, dan baik untuk semua, sistem pertahanan peluru berpandu. Sama ada dia takut untuk hidupnya, atau dia merancang untuk menembak Skit yang lebih besar. Ia juga mempunyai 'perisai elektronik' untuk melindungi dari paparazzi.

1. The Streets of Monaco

Harga : RM3.7 billion
Dengan memiliki fungsi penuh litar go kart sendiri, 'The Streets of Monaco' oleh Design Pulau Yacht adalah konsep 155 meter yang tidak seperti lain. Reka bentuk di cipta mengikut seksyen kecil Principality of Monaco, rumah ke trek terkenal Formula Satu dan Show Yacht Monaco. Pada asasnya, superyacht bertindak sebagai sebuah pulau terapung, memanfaatkan faedah yang datang dari platform SWATH, kelebihan utama ialah kestabilan yang sangat baik. Ia seumpama bukan kapal tetapi lebih kepada sebuah bandar terapung literal, kapal ini megah dengan pelbagai tempat rekreasi yang popular terjumpa di sekitar Monte Carlo, termasuk kasino, Hotel de Paris dan tempat-tempat lain. Kapal ini bernilai 1 billion USD. Jelas sekali, Monte Carlo, sebuah bandar yang melimpah-limpah keseronokan dan keajaiban saja belum cukup. Nilai tidak setimpal dengan layanan untuk 16 orang pelancong oleh 70 pekerja.

Hmm..mahalnya kapal..Ada surauka tuk solat jemaah kalau hari jumaat...ada penentu kiblat ke?..Kalau aku punya kapal mesti ada tu..Yala nak jalan di laut ni biasanya berminggu-minggu..Best memang best..aku suka belayar di laut..kecuali ribut la..tak mabuk tapi takut karam..berenang pandai tapi takut stamina tak cukup...best kalau pagi lihat matahari terbit di garis laut sambil menghirup kopi.




sumber artikel :